Tuesday, October 8, 2013

KAHWIN

Alhamdulillah...... Tanggal 10/11/2012 aku selamat berkahwin dengan suami tercinta. Syukur tak terkata. Tapi sedih sikit lah sebab masa aku kahwin tu Abah dah tak bersama kami lagi. Dia telah kembali berjumpa Maha Pencipta. Macam mana ye nak gambarkan perasaan masa tu? Masa tu aku rasa Happy dan Bersyukur tapi dalam masa yang sama aku rasa sangat sedih. Sebab arwah Abah tak sempat nak wali kan anak perempuan bongsu nya. Takdir yang harus diterima. Abah pergi betul-betul 44 hari sebelum aku kahwin. Hikmah bukan? Mungkin Allah menggantikan seseorang yang betul-betul boleh jaga aku selepas Abah? Iya, mungkin.... Syukur.

Lepas 3 bulan kahwin, alhamdulillah aku diberikan rezeki oleh Allah. Happy sangat masa tu bila dah disahkan mengandung. Tapi tak sangka pulak kegembiraan tu datang sekejap aje. Bila usia kandungan aku dah masuk 7 minggu, aku keguguran. Tapi takpe, ini dugaan untuk aku dan suami. Masa tu sedih juga tapi bila ramai kawan-kawan yang alami pengalaman yang sama, aku jadi lega dan positif. Orang kata kandungan pertama memang biasa macam tu. Nanti bila dah mengandung kali ke dua inn syaa Allah akan okay.

Tak sampai 3 bulan selepas gugur tu, aku mengandung semula (rajin no engko ngandung kan??) hahhahahaaa.. Alhamdulillah sekali lagi rezeki di berikan oleh Allah. Mengandung kali ni aku biasa jela. Takde la risau sangat, nak buat tu tak boleh nak buat ni tak boleh. Semuanya aku buat. Kat ofis tak payah cakap lah, belari-lari kesana kemari. Sampai hakak opis pon tegur lah, ehhh! kau ni kesian akak tengok, bz sangat ye. Apa nak buat, dapat bos fussy dan "baik hati" sangat kan? hurmm.. Masa tu pulak bulan puasa makanya aku perlu berpuasa.

Masa dah cukup 3 bulan, aku pon set appoitment nak buat buku merah kat klinik kesihatan putrajaya. Tapi masa scan tu doc cakap jantung baby da stop. Masa tu aku just fikir, mungkin scanner klini kerajaan ni tak power. Tapi dalam hati memang dah dapat agak ada something yang akan jadi. Husband tak puas hati, balik dari klinik kesihatan terus dia ajak pergi klinik swasta untuk repeat scan. And the result still sama. Masa tu memang dah tak dapat tahan air mata. Nangis-nangis dalam kereta. Lagi seminggu nak raya masa tu. Kami diuji sekali lagi. Tapi aku redha. Maka aku terpaksalah berpantang macam orang bersalin kat kampung aku. sepatutnya raya tahun di rumah mertua tapi apakan daya, keadaan tak mengizikan. Maafkan Yanie ye mak abah. huhuhu.. Aku just positif dengan semua dugaan ni. Tapi kadang-kadang terfikir jugak. Kadang-kadang ada rasa rindu pada anak-anak tu walaupun aku tak pernah tengok diorang tapi diorang pernah hidup dalam perut aku. Maafkan ibu kalau ibu tak jadi ibu yang baik untuk anak-anak ibu. Tapi bila fikir balik yang diorang akan tunggu aku dan suami kat "sana" aku jadi redha dan boleh terima semuanya. Dan fikir, siapalah aku nak menidakkan apa yang jadi ni? Ini semua hak Allah... bukan hak aku dan suami, bukan hak kita semua. Sebab semua yang kat dunia ni adalah pinjaman dariNya. Maka harus sedar diri... Syukur alhamdulillah dari jutaan umat manusia di dunia ini, aku yang terpilih untuk diuji dan terus diuji begini. Mungkin Allah selalu rindu nak dengar aku berdoa padaNya? Syukur... Cuma aku yang sombong tak mau meminta-minta denganNya. Ya Allah, ampunkan aku. 

Tapi tak mengapa, semua rezeki yang ada di dunia ni, Allah dah tentukan. Yang penting ikhlas dan redha... Yang penting nak happy-happy je sekarang, enjoy with my husband. Semoga semua orang yang aku sayangi, yang pergi tinggalkan aku tenang dan bahagia di "sana". Amin.

Okaylah cukup kat sini dulu.. Haaa.. nak share gambar kahwin sikit lah... nah tengoklah aku tempek kat bawah ni (eh ade orang tengok ke???) alah kalau takde pon takpe lah, blog ni tempat aku meluahkan apa yang aku rasa kennnnnnnn..... okayyyyyyyy.... muahh.







No comments:

Post a Comment