Wednesday, January 8, 2014

Bisnes, jual barang, promote barang????

Assalamualaikum...

Dah lame tak hapdet belog. Bizi sikit.. bizi melayan perasaan sendiri.. wah gituwww... Kali ni aku nak luahkan apa yang aku rasa secara peribadi la ya.

Berkenaan dengan bisnes-bisnes online yang orang sibuk duk buat sekarang ni. Kalau kat FB tu kita tengok 5 min sekali diorang akan pos status or gambar berkenaan dengan bisnes diorang tu. Pulak siap tag gambar tersebut dekat kita. Pastu kau pun bagitahu betapa berjayanya bisnes kau pada semua orang. Tapi aku tengok tak kaya-kaya lagi pun. Kadang tak faham bisnes apa yang diorang buat ni. Bisnes jana wang, kau hanya perlu online pastu duit kau akan beranak banyak-banyak... hahhh? Boleh ke macam tu? Kau beli simkad dan topap dengan modal RM8.90 lepas tu kau boleh guna topap internet tu sampai bila-bila dan duit kau akan jadi banyak. Lepas tu kau kena cari 5 orang atau lebih duduk di bawah rangkaian kau (mungkin in MLM cara cyber??)  Fikir tak sumber duit tu dari mana? Kalau kau hanya pos gambar atau status tanpa tag sesiapa mungkin boleh terima lagi, yelah sebab kau berbisnes kan haruslah promote bisnes kau. Lepas tu kalau ada kawan-kawan yang buat bisnes macam ni, contoh la kan, kita hanya nak bertanya khabar mereka sihat ke tidak, macam mana kehidupan sekarang, diorang pulak pergi promote suruh jadi downline dorang. What theeeee????? Adoiiii potong betul la... Niat yang baik terus jadi tak baik sebab terpaksa memaki hamun didalam hati.

Satu lagi, jual barang... Contoh macam aku pos status berkenaan dengan anak ke dan apa-apalah(padahal takde apa-apa pun). Terus komen bagitahu cuba try produk dia sebab ramai dah berjaya. Hello???? benda-benda ni sensitif okay? Kau komen kasi public semua nampak. Macam aku ni bermasalah kesuburan sangat kan. Apa kalau makan produk tu terus boleh dapat anak ke? Dan lebih malang bila setiap kali kau pos gambar(promotion kononnya) kau akan tag nama-nama orang yang "tak subur" ni sekali.. Okay rimas. Bukan taknak berusaha atau cuba tapi cara kau promosikan benda tu pada aku tak kena. Kalau lebih berhemah mungkin aku boleh beli produk kau. Nampak orang-orang macam ni desperate sangat. Kemon la.

Sama jugak dengan produk kecantikan. Cerita pung-pang cakap produknya yang terpaling hebat sekali boleh gebu macam Nora Danish.. Tapi bila tengok wajah penjualnya sedehhhhhhh, aku rasa elok lagi kulit muka Norlia Ghani. Kemon la, kena bijak sikit kot. Dan cool sikit, Iya memang bisnes macam tu. Kau kena promote barang-barang dan bisnes "MLM" kau tu pada orang kalau tak orang tak nampak. Tapi cara tu.... Cara tu aku rasa kena bijak dan sopan sikit kot... Jangan tiap kali aku pos status or gambar, kau selit iklan bisnes kau "visit my IG untuk produk subur, makan hari ini esok terus bersalin" haaaa gitu kann??? Hadooo???

Apa-apa pun sebenarnya yang kita nak buat kite kena berbalik kepada agama. Iya, tak dinafikan Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : “9/10 daripada rezeki itu adalah datangnya dari perniagaan. Tapi perniagaan yang macam mana? Kalau perniagaan beli simkad tiba-tiba duit kau boleh jadi banyak tu boleh ke? Dari mana datang duit yang banyak tu? Fikir-fikirkan lah... Memang semua orang nak berjaya dan kaya tetapi cara kita nak ke arah itu bagaimana? Jangan sampai kita menyentap hati-hati disekililing kita sebab nak kaya sangat. Yang penting kena bijak dan berhemah. 


Sekadar luahan peribadi... 

1 comment:

  1. Salam hormat,

    Saya sangat setuju dengan pandangan dan luahan pada post ini. Kali ini memang bengang habis dengan orang digelar sebagai spammer ni.

    Saya pun tidak gemar golongan orang yang macam ni. Kalau di Facebook masih boleh bersabar lagi dengan tagging ni. Saya cuma untag jer. Masih belum sampai tahap nak report as spammer.

    Kesian pun ada. Camner pun post ini mungkin sedikit sebanyak menyedarkan mereka kelak. In syaa Allah.

    Kalau nak berbisnes simkad ker, jual kain ker, produk kesihatan ker. Buatlah dengan cara yang berhemah. Betul tak ?

    ReplyDelete